Автор Тема: Нет Инфо /Нетинфо/  (Прочетена 2709 пъти)

Gloriana

  • Младши потребител
  • **
  • Рейтинг: 7
  • Пол: Жена
  • Публикации: 56
Нет Инфо /Нетинфо/
« -: февруари 10, 2011, 09:21:25 »

I. Създаване на компанията /1998 – 2002/
Дейността на компанията стартира през 1998 г. с информационно-развлекателния сайт netinfo.to, когато двама съученици от Английската гимназия в София се осмеляват да опитат своя бизнес късмет. Те решават да създадат българска интернет компания. Това са Любен Белов - юрист и Виктор Пенев - човек с бизнес образование и професионален опит от Америка, който по това време работи в JP Morgan, Лондон. В София, Виктор Пенев успява да убеди Любен Белов и заедно стартират с идеята.

През март 1999 г. сайтът им е преименуван на netinfo.bg, както е известен и досега. Три месеца по-късно компанията придобива първия български портал - gyuvetch.bg, а в края на същата година стартира комуникационния проект abv.bg. Следва процес на активно приобщаване на партньорски сайтове. Това е периодът на т.нар. интернет или „. com” бум, когато във всичко, свързано с онлайн бизнес се инвестира мащабно. Виктор Пенев остава в чужбина, откъдето помага на проекта с намирането на инвеститори, докато партньорът му в Бълтария се захваща с оперативната работа на място.

Бизнесът на "Нет Инфо" първоначално не потръгва. Началните 32 хиляди долара, дадени поравно от двамата партньори стигат до средата на 1999 г. За да продължат, се наложило да потърсят допълнително финансиране.
"Намерихме го от така наречените бизнес ангели - физически лица, които придобиха дял във фирмата. В конкретния случай те бяха мои колеги от банката в Лондон", разказва Виктор Пенев пред в. Капитал. Оценката на основателите на "Нет Инфо" по това време е, че компанията струва 660 хиляди долара. Съответно и получили от тях около 20% от тази сума (130 хил. долара) чрез увеличение на капитала.

Тези пари обаче също се оказват недостатъчни. През следващата 2000 г., в която интернет балонът от другата страна на океана е в най-надутото си състояние, двамата предприемачи още веднъж остават без пари, с които да посрещат разходите си. "Този път оценихме компанията на над 2 милиона долара, от които успяхме да пласираме около 10% и така получихме нова финансова инжекция от 250 хил. долара", казва Любен Белов в интервю за вестник Капитал.

Още една година по-късно ситуацията отново е плачевна. "Нет Инфо" за пореден път не разполага с финансови средства, но вече интернет балонът се е спукал и намирането на финансиране се оказва особено трудна задача.

II. Повратна точка - 2002 - 2007
"Хората стояха известно време без заплати и намирането на пари за тях беше най-важното за мен. Истината е, че оцеляването на компанията в огромна степен се дължи на качествата на екипа, който все повече навлизаше в бизнеса и имаше неизчерпаема вяра в идеята. Успяхме да намерим нови 47 хил. долара, но този път при оценка на компанията от само 300 хил. долара", допълва Белов пред Капитал. Това е и повратната точка в бизнеса на "Нет Инфо". През 2002 г. "Нет Инфо" успява да си покрие разходите и оттогава насам е на печалба с приходи от реклама, които се удвояват всяка следваща година. Както между другото и пазара на онлайн реклама.

III. Успешни факти за Нет Инфо:
На 1 ноември 2005 г. на заглавната страница на abv.bg са регистрирани над 1 милион посещения - рекорд сред всички български сайтове до този момент.

Нет Инфо поддържа най-голямата мрежа от интегрирани уебсайтове в България, която осигурява над 500млн. рекламни излъчвания месечно. Рекламната мрежа на компанията се състои от 50 портала и под-портала, както и над 30 партньорски сайта, всеки, от които е лидер в своята категория.

Освен, че основава, развива и поддържа уебсайтове, компанията създава и цялостни концепции за рекламно присъствие в онлайн среда и през годините усилено работи за развитието и популяризирането на онлайн рекламата в България. Нет Инфо е стратегически партньор за България на някои от най-успешните международни интернет компании - Google Inc. и ICQ Inc.

През 2007 г. нетните продажби на компанията достигат 2.3 млн. евро годишно. Служителите на компанията са 127 души (приравнено на пълен работен ден).

IV. Историята на Нет Инфо след 2008 г.
През 2008 г. се случва най-голямото придобиване в историята на българския интернет. Според официалната информация SMI придобива 68% от "Нет Инфо.БГ", като става въпрос за дялове на частни акционери и "няколко компании за рисков капитал" . В тях попадат и 17-те процента на съоснователя на дигиталната интернет медия Любен Белов, който окончателно напуска управлението й, както и 33 процента, притежавани от регистрирания в Люксембург "Тайгър холдинг". Според Виктор Пенев, изпълнителен директор на "Нет Инфо БГ", дялове в компанията запазват само служители, а тези на акционерите извън нея ще бъдат изкупени. "Освен това в договора е предвидена възможност SMI да придобие 100% от акциите на "Нет Инфо БГ" до 2011 г.", казава Виктор Пенев.

Цената не е обявена публично, но със сигурност става дума за няколко десетки милиона евро.

Sanoma Magazines International е част от групата Sanoma Magazines, която до момента е представена в България със своето подразделение "Санома Блясък" АД (издател на списанията "Блясък", Cosmopolitan и други). Купувачът е сред най-големите издатели на списания в Европа.

V. Какви изводи можем да си направим от историята на Нет Инфо:
1. Стартирането на нов бизнес изисква наличието на подходяща идея.
2. Първият източник на капитала е самият предприемач, приятели или роднини.
3. Не винаги добрата идея ще проработи добре от първия път. Собствен бизнес е синоним на риск. Компанията трябва да изживее своите трудности към успеха. Това изисква всеотдайност и работа.
4. Началните предвиждания за стартиращо предприятие рядко са точни.
5. Най-важният ключ за успеха на компанията е нейният екип и мениджърски състав - "с неизчерпаема вяра в идеята".
6. Работата с партньори позволява поделяне на отговорностите и улеснява пътя към бърз растеж.
7. Добрите перспективи пред отрасъла и подходящият момент могат да доведат до по-добра оценка на компанията. И обратно -  неподходящите икономически условия пред отрасъла могат да намалят оценката за стойността на компанията.
8. Инвеститори могат да се открият за почти всяка компания, в почти всеки момент - важното е да се търсят правилните хора, на правилното място и в точното време.

сайт: www.netinfocompany.bg
Активен
The power of imagination makes us infinite.